Naprapatbloggen

riktig ryggsekk

Sjekkliste for valg av riktig ryggsekk

De aller fleste som kommer til behandling hos oss jobber på kontor. Vi snakker ofte om forebyggende tiltak som øvelser og tips til bedre ergonomi på arbeidsplassen, men hvordan ser det egentlig ut til og fra jobb? Har du med deg laptop i sekken eller veska, og hvordan påvirker dette ryggen? Hva er riktig ryggsekk?

Nå skal ikke vi sykeliggjøre en hverdagslig sak som å bære en skulderveske eller ryggsekk, men om man ser på hvilken belastning dette gir i løpet av en dag, en uke, en måned og et år så kan det være lurt å ha noen spilleregler for å skape gode forutsetnigner for belastningen dette medfører.

Skal man velge PC-ryggsekk eller PC-veske?

Spar muskler og ledd gjennom å ha godt utstyr

Om man skal på tur, eller bare til og fra skolen, vil det over tid være avgjørende å bære pikkpakket sitt på en fornuftig måte med riktig ryggsekk. Selv korte turer, men som gjentas med en hyppig frekvens, som til og fra jobb og skole kan være av betydning for hvordan du føler dette påvirker ryggen, skuldrene og nakken. Noe av årsakene til dette kan være «utstyret» man pakker tingene sine i. Det kan være en vesentlig forskjell på en enkelt skulderrem sammenlignet med godt polstrede stropper på begge skuldre, slik en god ryggsekk vil være utstyrt med.

riktig ryggsekk

På denne siden finner du DNT’s ryggsekkguide.

Et viktig poeng er at utstyr skal bæres nær kroppen for å redusere unødvendig skjev belastning. Dette er enkel biomekanikk, og en enkel analogi er erfaringen med å holde noe på strak arm, sammenlignet med inntill kroppen. Det er langt tyngre å bære på strak arm over tid. Dette er resultat av hevarmer. Det er i praksis det samme som skjer med ryggen din, og hvilket trykk/belastning som faktisk påvirker skivene sentralt i ryggen. Lange hevarmer vil øke belastningen sentralt. Bær derfor tett inntil kroppen, for eksempel gjennom å plassere laptopen lengst inn mot ryggen av ryggsekken.

Nordmenn er kjente for sin ryggsekk, men skulderveskene er nok kommet for å bli. Hovedsakelig av estetiske årsaker, men også fordi det er raskt og praktisk å slenge av og på skulderen. Vesker med enkel skulderrem kan gi en skjev belastning over tid, slik at muskulatur må kompensere for den ujevne belastningen. Slike små «bagateller» er lett å neglisjere, men den totale belastningen av dette over tid kan være av betydning. Du kan også hjelpe kroppen og fordele belastningen, kun gjennom å variere hvilken skulder du bærer vesken på.

riktig ryggsekk

På denne siden kan du lese mer om hvordan man kan unngå stiv nakke på kontoret.

Sjekkliste for valg av riktig ryggsekk eller skulderveske

  • Unngå å ha sekk eller veske hengende kun på én skulder. Om det lar seg gjøre, ha skuldervesken på skrå over brystet, og benytt begge reimene på ryggsekken. Skal du ha skuldervesken kun på en skulder, bytt side annenhver dag.
  • Velg brede skulderreimer med polstring, ettersom en del laptoper veier en del. Er det mulig å ha en egen lomme for laptopen som er nærmest ryggen så er dette fordelaktig, ettersom det blir mindre drag over nakke og skulderpartiet jo tettere på kroppen tyngden i sekken er.
  • Er det brystreim og hoftebelte på sekken så bidrar dette også til å fordele belastningen mer jevnt, som etter lengre tids bruk sannsynligvis gir mindre plager i muskler og ledd. Stram alltid hoftebeltet før ryggstroppene. Det er bedre at majoriteten av vekten er på hoftene enn på skuldrene.
  • Det kan være fint å ha flere sekker eller vesker å bytte på slik at man får variasjon i belastningen. Og velg sekker eller vesker du liker. Er ikke estetikken på plass så bruker man de ikke.
  • Ta kun med deg det du virkelig trenger i sekken eller veska for å spare på vekten.

riktig ryggsekk

Feil valg av sekk er ikke årsaken til at man får plager i muskler og ledd. Det kan være en bidragende faktor, men smerter i kroppen er komplekst og har alltid mange biter i puslespillet. Det blir litt som å si at det er ergonomien på arbeidsplassen som er skyld i at man har hodepine. Man kan egentlig sitte som en kråke uten å få noe nevneverdige plager. Det det oftest handler om er mengde og inaktivitet. Variasjon er nøkkelen til å få kroppen til å fungere som den skal. Således er det også viktig med valg av riktig ryggsekk.

På denne siden kan du lese mer om hvordan smerte påvirker kroppen.

Share Button